Новости проекта
Подписывайтесь на нас ВКонтакте!

Метадычныя рэкамендацыі па арганізацыі выхаваўчай работы ў шосты школьны дзень

Дата: 17 ноября 2016 в 06:18, Обновлено 22 октября в 07:17

kissМетадычныя рэкамендацыі па арганізацыі 6 школьнага дня (праэкт)...

kissМетадычныя рэкамендацыі па арганізацыі 6 школьнага дня...

РЭКАМЕНДАЦЫІ ПА АРГАНІЗАЦЫІ ШОСТАГА ДНЯ

 

РЭКАМЕНДАЦЫІ
Метадычныя аспекты ўдасканалення выхаваўчай работы ў шосты школьны дзень

1. Павышэнне эфектыўнасці фізкультурна-аздараўленчай і спартыўна-масавай работы.
2. Арганізацыя працоўнага выхавання, прафарыентацыйнай працы, заняткаў тэхнічнай творчасцю.
3. Прафілактыка супрацьпраўных паводзін непаўналетніх. Узаемадзеянне з сям'ёй.
4. Павышэнне ролі устаноў дадатковай адукацыі дзяцей і моладзі ў арганізацыі шостага школьнага дня.
Змест работы ў шосты школьны дзень вызначана Праграмай бесперапыннага выхавання дзяцей і вучнёўскай моладзі ў Рэспубліцы Беларусь на 2011-2015 гады, метадычнымі рэкамендацыямі па арганізацыі шостага школьнага дня (зборнік нарматыўных дакументаў Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь № 21, 2008 г.), а таксама штогадовымі інструктыўна -методическими лістамі па арганізацыі выхаваўчай і ідэалагічнай работы ва ўстановах агульнай сярэдняй адукацыі.
Аналіз работы педагагічных калектываў ва ўмовах пяцідзённага вучэбнага тыдня і шостага школьнага дня паказаў, што ў шматлікіх установах адукацыі праводзіцца работа па змястоўным напаўненні вольнага ад вучобы дня, намецілася пэўная стабільнасць і сістэмнасць у яго арганізацыі. Ва ўстановах адукацыі створаны мадэлі выхаваўчай работы ў суботні дзень, у аснове якіх - рэгіянальныя праграмы па арганізацыі шостага школьнага дня з улікам патэнцыялу сацыякультурнай асяроддзя і ўдзелу ўсіх зацікаўленых (органаў аховы здароўя, культуры, спорту і турызму, МНС, праваахоўных органаў, грамадскіх арганізацый).
Разам з тым у арганізацыі выхаваўчай работы ва ўмовах пяцідзённага вучэбнага тыдня і шостага школьнага дня маецца шэраг недахопаў і праблем арганізацыйна-змястоўнага характару. Маюцца выпадкі фармальнага падыходу пры планаванні і правядзенні мерапрыемстваў, вядзенні ўліку наведвальнасці іх навучэнцамі. Стан планавання, арганізацыйна-распарадчых і справаздачных дакументаў сведчыць аб неабходнасці аптымізацыі іх колькасці.
У гэтай сувязі Міністэрства адукацыі звяртае ўвагу на неабходнасць далейшага ўдасканалення арганізацыі і змястоўнага напаўнення шостага школьнага дня.
1. Павышэнне эфектыўнасці фізкультурна-аздараўленчай і спартыўна-масавай работы
У адпаведнасці з пунктам 1 артыкула 32 Кодэкса Рэспублікі Беларусь аб адукацыі навучэнцы ўстаноў агульнай сярэдняй адукацыі абавязаны клапаціцца пра сваё здароўе, імкнуцца да маральнага, духоўнага і фізічнага развіцця і самаўдасканалення. У гэтых мэтах ва ўстановах адукацыі арганізуюцца і праводзяцца спартыўна-масавыя і фізкультурна-аздараўленчыя мерапрыемствы, аналагічныя па змесце якая праводзіцца раней пазакласнай фізкультурна-аздараўленчай працы, якія з'яўляюцца часткай адукацыйнага працэсу (пункт 4 артыкула 158 Кодэкса Рэспублікі Беларусь аб адукацыі).
Названыя мерапрыемствы закліканы вырашаць наступныя задачы:
стварэнне ўмоў для аздараўлення навучэнцаў сродкамі фізічнай культуры і спорту;
ўцягванне школьнікаў у сістэматычныя заняткі фізічнай культурай і спортам;
адбор перспектыўных і таленавітых у відах спорту навучэнцаў, якім рэкамендуюцца заняткі ў спецыялізаваных вучэбна-спартыўных установах;
цеснае ўзаемадзеянне з установамі дадатковай адукацыі дзяцей і моладзі, спецыялізаванымі вучэбна-спартыўнымі ўстановамі па фарміраванні здаровага ладу жыцця вучняў сродкамі фізічнай культуры і спорту.
Установы агульнай сярэдняй адукацыі забяспечваюць ахову здароўя навучэнцаў, якая ўключае ў сябе прапаганду і навучанне навыкам здаровага ладу жыцця, арганізацыю аздараўлення, стварэнне ўмоў для заняткаў фізічнай культурай і спортам.
Планамі выхаваўчай працы ўстановы адукацыі прадугледжваюцца мерапрыемствы па рэалізацыі асноўных напрамкаў выхавання навучэнцаў, у тым ліку і выхаванне культуры здаровага ладу жыцця, ўсведамленне значнасці здароўя як каштоўнасці, фізічнае самаўдасканаленне.
Усе ўнутрышкольным, гарадскія і раённыя спаборніцтвы і мерапрыемствы плануюцца раўнамерна на працягу навучальнага года і праводзяцца у пазавучэбны час пераважна ў шосты школьны дзень, а таксама падчас восеньскіх, зімовых і вясновых канікул у форме фізкультурных святаў, Дзён здароўя і спорту, турысцкіх злётаў, фестываляў і да т.п.
Да заняткаў у спартыўных секцыях, удзелу ў спартыўных спаборніцтвах навучэнцы дапускаюцца з дазволу лекара-педыятра (ўрача агульнай практыкі), да турысцкім паходам - ​​з дазволу медыцынскага работніка установы агульнай сярэдняй адукацыі.
У кожнай установе агульнай сярэдняй адукацыі да пачатку навучальнага года распрацоўваецца і зацвярджаецца ва ўстаноўленым парадку Палажэнне аб круглагоднай спартакіядзе установы агульнай сярэдняй адукацыі, якое павінна адпавядаць прыкладным Палажэннем аб правядзенні спартыўнага спаборніцтва, зацверджаным Міністэрствам спорту і турызму Рэспублікі Беларусь (пастанова Міністэрства спорту і турызму Рэспублікі Беларусь ад 29.12.2004 № 12).
Палажэнне аб спартыўным спаборніцтве павінна ўключаць у сябе наступныя раздзелы:
агульныя палажэнні;
ўдзельнікі спартыўных спаборніцтваў;
ўмовы ўдзелу ў спартыўных спаборніцтвах;
праграма спартыўных спаборніцтваў;
ўмовы правядзення спартыўных спаборніцтваў і вызначэння пераможцаў;
ўзнагароджанне пераможцаў спартыўных спаборніцтваў;
ўмовы фінансавання спартыўных спаборніцтваў;
пратэсты.
Пры правядзенні фізкультурна-аздараўленчых мерапрыемстваў і спартыўных спаборніцтваў варта выкарыстоўваць нацыянальную сімволіку і атрыбутыку ў парадку, устаноўленым заканадаўствам.
На працягу навучальнага года ва ўстановах агульнай сярэдняй адукацыі рэкамендуецца правядзенне наступных фізкультурна-аздараўленчых і спартыўна-масавых мерапрыемстваў з навучэнцамі:
спаборніцтвы па відах спорту круглагадовай спартакіяды установы агульнай сярэдняй адукацыі;
кожную другую суботу месяца Дні здароўя;
фізкультурныя святы «Тата, мама, я - спартыўная сям'я», «Беларуская сняжынка», «Хрустальны канёк»;
удзел на першым этапе ў рэспубліканскіх спартыўных спаборніцтвах «Імклівы мяч», «Снежны снайпер», «Залатая шайба», «Скураны мяч», «Кубак нацый Данон», летнім і зімовым мнагабор'і "Абаронца Айчыны" сярод юнакоў дапрызыўнага і прызыўнога ўзросту, летнім і зімовым мнагабор'і «Здароўе» Дзяржаўнага фізкультурна-аздараўленчага комплексу Рэспублікі Беларусь;
спаборніцтвы па выкананні патрабаванняў Дзяржаўнага фізкультурна-аздараўленчага комплексу Рэспублікі Беларусь на атрыманне значкоў «Алімпійскія надзеі», «Спартыўная змена», «Фізкультурнік Беларусі», «Абаронца Айчыны»;
арганізацыя і правядзенне заняткаў (у тым ліку і для навучэнцаў I-IV класаў) у секцыях, групах і гуртках па відах спорту;
удзел у рэспубліканскіх акцыях «Алімпізм і моладзь», «Тыдзень спорту і здароўя», «Футбольныя вакацыі», рэспубліканскіх конкурсах «Лета - пара спартыўная», «Алiмпiёнiк» і інш.;
удзел у школьных лігах па гульнявых відах спорту;
падрыхтоўка і ўдзел зборных каманд ўстановы адукацыі ў раённых, гарадскіх, абласных і рэспубліканскіх спаборніцтвах.
Пры арганізацыі і правядзенні круглагадовай спартакіяды абавязковымі з'яўляюцца:
баскетбол;

валейбол;
гандбол * («Імклівы мяч»);
лёгкая атлетыка;
лыжныя гонкі;
футбол для навучэнцаў VIII-IX класаў;
міні-футбол для вучняў V-VII класаў.
Акрамя пералічаных відаў спорту ў праграму круглагадовай спартакіяды неабходна ўключаць наступныя фізкультурна-аздараўленчыя мерапрыемствы:
спаборніцтвы па летнім і зімовым мнагаборствах «Здароўе» ДЗЯРЖАЎНАГА фізкультурна-аздараўленчага комплексу Рэспублікі Беларусь;
спаборніцтвы па летнім і зімовым мнагаборствах «Абаронца Айчыны» СЯРОД юнакоў дапрызыўнага і прызыўнога ўзросту ДЗЯРЖАЎНАГА фізкультурна-аздараўленчага комплексу Рэспублікі Беларусь;
спаборніцтвы па відах выпрабаванняў на Атрыманне значкоў «Алімпійскія надзеі», «Спартыўная змена», «Фізкультурнік Беларусі» ДЗЯРЖАЎНАГА фізкультурна-аздараўленчага комплексу Рэспублікі Беларусь;
спаборніцтвы па біятлоне, лыжных гонках і стральбе з пнеўматычнай зброі «Снежны снайпер";
дзіцячыя рухомыя гульні «! Вас выклікае Спартландыя», «Мама, тата, я - спартыўная сям'я».
У праграму спартакіяды з улікам наяўнасці матэрыяльна-тэхнічнай базы могуць быць уключаны такія віды спорту, як вясновы або восеньскі крос, тэніс настольны, тэніс, аэробіка, плаванне, канькабежны спорт, турызм.
Удзел каманд устаноў агульнай сярэдняй адукацыі ў раённых (гарадскіх) спартыўных спаборніцтвах і фізкультурна-аздараўленчых мерапрыемствах, якія не ўвайшлі ў названы пералік, узгадняецца з аддзеламі (упраўленнямі) адукацыі мясцовых выканаўчых і распарадчых органаў і рэгламентуецца Палажэннем аб раённай (гарадской) спартакіядзе навучэнцаў.
У мэтах фарміравання здаровага ладу жыцця навучэнцаў у першую суботу верасня рэкамендуецца праводзіць Дзень здароўя і спорту, прысвечаны пачатку навучальнага года, а ў другой палове траўня - фізкультурны свята, прысвечанае заканчэнню навучальнага года, з падвядзеннем вынікаў круглагадовай спартакіяды і ўзнагароджаннем яе пераможцаў.
Спартыўныя святы звычайна прысвячаюць выбітным падзеям у жыцці краіны, у спорце, знамянальных дат, традыцыям школы. Вопыт работы ўстаноў адукацыі паказвае, што святы асабліва паспяхова праходзяць, калі іх праграма прадугледжвае мерапрыемствы, у якіх могуць прыняць удзел гледачы: найпростыя віктарыны, атракцыёны, конкурсы. Любы свята павінна быць разлічаны на свайго гледача і ўдзельніка, як па тэматыцы, так і па часе правядзення. Для таго каб свята прайшло арганізавана і эфектыўна, неабходна загадзя правесці шэраг арганізацыйных мерапрыемстваў: складанне плана падрыхтоўкі да свята і распрацоўка праграмы або сцэнара свята. На педагагічным савеце або нарадзе школы пазначаецца кола адказных асоб за пэўны мерапрыемства, а таксама агаворваюцца тэрміны выканання даручэнняў. Да арганізацыі свята прыцягваецца фізкультурны актыў школы: намеснік дырэктара па выхаваўчай рабоце, настаўнікі фізічнай культуры, педагог-арганізатар, класныя кіраўнікі, фізоргам класаў і члены бацькоўскага камітэта, прадстаўнікі шэфскіх арганізацый, медыцынскія работнікі інш.
Усе часткі праграмы свята - спартыўную, фізкультурна-аздараўленчую, відовішчную неабходна злучыць у добра прадуманым сцэнарнай і рэжысёрскім плане.
Сцэнарыі або сцэнарныя планы фізкультурна-аздараўленчых мерапрыемстваў значна адрозніваюцца ад палажэнні аб спартыўным спаборніцтве. Замест абавязковых частак у іх, як правіла, указваюцца:
апісанне арганізацыі пачатку мерапрыемства, напрыклад, ўрачыстае пабудова навучэнцаў, пад'ём сцяга пад гімн Рэспублікі Беларусь, уступнае слова прадстаўніка адміністрацыі ўстановы адукацыі, прадстаўленне членаў журы, выступленні знакамітых спартсменаў, бацькоў, запрошаных і т.п.;
пералік якія ўдзельнічаюць каманд, іх капітаны і класныя кіраўнікі;
парадак удзелу каманд у конкурсах і праходжання этапаў эстафет;
месца і час паказальных выступленняў лепшых спартсменаў школы, горада, раёна, нумары мастацкай самадзейнасці і т.п.;
апісанне арганізацыі закрыцця мерапрыемствы, якое ўключае ў сябе ўрачыстае пабудова навучэнцаў, заключнае слова адміністрацыі ўстановы адукацыі, падвядзенне вынікаў мерапрыемствы, ўзнагароджанне пераможцаў, прызёраў, класных кіраўнікоў і да т.п.).
Асаблівае месца сярод фізкультурна-аздараўленчых мерапрыемстваў ва ўстановах адукацыі неабходна адводзіць днях здароўя, спорту і турызму, якія ў кожнай установе адукацыі плануюцца і праводзяцца кожную другую суботу месяца на працягу навучальнага года. Тэрміны іх правядзення вызначае адміністрацыя ўстановы адукацыі па ўзгадненні з аддзелам (упраўленнем) адукацыi. Гэтыя мерапрыемствы з'яўляюцца актыўнай формай адпачынку і спрыяюць зніжэння стомленасці, процідзейнічаюць стомы і паляпшаюць працаздольнасць навучэнцаў. Акрамя таго, яны служаць умацаванню здароўя вучняў, фарміраванню ў іх жыццёва важных рухальных навыкаў і ўменняў, выхоўваюць свядомае дысцыпліну, працавітасць, фармуюць асновы здаровага ладу жыцця.
Адной з асноўных задач дзён здароўя, спорту і турызму з'яўляецца дасягненне максімальнага аздараўленчага эфекту. Правядзенне дзён здароўя, спорту і турызму плануецца штомесяц і фіксуецца ў календары спартыўна-масавых мерапрыемстваў. Тэматыка дзён здароўя, спорту і турызму павінна ўлічваць узрост навучэнцаў, сезонныя і ўмовы надвор'я, традыцыі ўстановы адукацыі, наяўнасць спартыўных збудаванняў, абсталявання і інвентару і праводзіцца з удзелам бацькоў, класных кіраўнікоў, іншых педагагічных работнікаў. У арганізацыі фізкультурна-аздараўленчых мерапрыемстваў з навучэнцамі могуць удзельнічаць прадстаўнікі спартыўных таварыстваў і арганізацый. Вялікі выхаваўчы эфект аказвае прысутнасць і ўдзел у спартыўных святах знакамітых спартсменаў, чэмпіёнаў краін Еўропы, свету, Алімпійскіх гульняў. У гарадскіх школах з вялікай колькасцю навучэнцаў рэкамендуецца праводзіць дні здароўя, спорту і турызму ў паралельных класах. Дапускаецца іх правядзенне асобна для вучняў пачатковай, базавай і сярэдняй школы. Працягласць мерапрыемстваў, як правіла, не павінна перавышаць трох гадзін для навучэнцаў I - IV класаў, чатырох гадзін для вучняў V - IX класаў і пяці гадзін для навучэнцаў X - XI класаў.
У змест дзён здароўя, спорту і турызму могуць быць уключаны як фізкультурна-аздараўленчыя мерапрыемствы, так і спартовыя спаборніцтвы.
Формамі правядзення спартыўных спаборніцтваў і фізкультурна-аздараўленчых мерапрыемстваў з'яўляюцца:
спаборніцтвы па відах спорту паміж класамі;
матчавыя сустрэчы паміж класамі, камандамі паралеляў класаў;
дні бягуна, кідальніка, скакуна, спрынтара, мнагаборцы, гімнаста, баскетбаліста і г.д. (праводзяцца як асабіста-камандныя, так і асабістыя);
першынства ўстановы адукацыі па відах спорту (праводзяцца як
асабіста-камандныя, так і асабістыя, у якіх могуць прымаць удзел навучэнцы бліжэйшых навучальных устаноў, напрыклад, малакамплектных школ);
комплексныя спаборніцтвы па народных, рухомым і спартыўных гульнях, лёгкай атлетыцы, лыжных гонках, гімнастыцы;
конкурсы ў асобных практыкаваннях (кіданне снежак, набіваных мячоў, кідкі баскетбольнага мяча па кольцы, ўдары па варотах і інш.);
алімпіяды;
брэйн-рынгі.
Падчас правядзення спаборніцтваў (падчас перапынкаў, або падвядзенні вынікаў спаборніцтва) жывую цікавасць у заўзятараў выклікаюць паказальныя спартыўна-гімнастычныя выступу, якія робяць мерапрыемства прывабным і запамінальным. У гэтай сувязі актуальным з'яўляецца стварэнне ў кожнай установе груп падтрымкі (чэрлідэраў) з арганізацыяй іх рэгулярных трэніровак і рэгіянальных спаборніцтваў (у першую чаргу, у шосты школьны дзень).
Пры падрыхтоўцы дзён здароўя, спорту і турызму вырашаюцца пытанні афармлення месцаў спаборніцтвы, парадак абвесткі гледачоў, выраб лозунгаў, афіш. Усё яркае, незвычайнае, кідкае прыцягвае ўвагу балельшчыкаў і гледачоў. У паспяховым правядзенні дадзеных мерапрыемстваў немалаважную ролю маюць насценгазеты, аб'явы, афішы, падрыхтаваныя самімі навучэнцамі. Акрамя насценгазет ў гэты дзень варта задзейнічаць і іншыя найбольш распаўсюджаныя сродкі нагляднай прапаганды фізічнай культуры і спорту, такія як стэнды, вітрыны, рознага роду мастацкія плакаты і тэматычнае дэкаратыўнае афармленне.
Дзейснай формай прапаганды фізкультуры і спорту могуць быць выставы дзіцячых фатаграфій, што асвятляюць дадзенае мерапрыемства, практыку работы фізкультурнага калектыву, а таксама выставы партрэтаў лепшых спартсменаў, трэнераў і арганізатараў фізкультурна-аздараўленчых і спартыўна-масавых спаборніцтваў. Жывую цікавасць у школьнікаў заўсёды выклікаюць фотаальбомы, якія распавядаюць аб турысцкіх паходах, спартакіядах, фізкультурна-занятках аздараўленчых груп і іншых падзеях і мерапрыемствах, якія праводзяцца клубам або секцыяй.
Правядзенне дня здароўя, спорту і турызму будзе больш выніковым, калі ў праграме спартыўнага мерапрыемства будзе арганізавана запіс жадаючых у фізкультурна-аздараўленчыя групы і спартыўныя секцыі.
Пачынаючы з 2008 года ў пералік фізкультурна-аздараўленчых і спартыўна-масавых мерапрыемстваў шостага школьнага дня вучэбнага тыдня ва ўсіх установах адукацыі ўведзена правядзенне «Урокі футбола» («Гадзіны футбола»), які з'яўляецца комплексным фізкультурна-спартыўным мерапрыемствам, накіраваным на прапаганду здаровага ладу жыцця сярод дзяцей і вучнёўскай моладзі, папулярызацыю футбола як найбольш масавага і даступнага з усіх гульнявых відаў спорту.

Комментарии:
Оставлять комментарии могут только авторизованные посетители.